GESPREKSSTOF | COMMUNITY ART | 26 TEXTILE PROJECTS
https://www.annevandenheuvel.nl/images/photos/518x261/AnnevandenHeuvel_Gespresstof_MuzeJanneke_01.jpg
26 MUZEN | MADE WITH LOVE | IN 26 TEXTIELTECHNIEKEN
Hallo ... Wat leuk dat u de GESPREKSSTOF projecten wilt bekijken! Top en dankjewel!
Als u straks na het lezen en kijken net zo enthousiast bent als ik, dan hoor ik dat heel graag. U kunt mailen naar office@annevandenheuvel.nl, bellen of bijvoorbeeld een reactie plaatsen bij mijn verhalen op social media ... Als u het werk wilt plaatsen in de media, laat het dan gerust weten, ik heb nog veel meer beeldmateriaal en verhalen in stock!

Door mega-drukte heb ik deze projecten helaas nog niet allemaal geheel op de website staan ... maar op Facebook en Instagram kunt u de projecten wel volgen èn zien welke projecten reeds klaar zijn!
update Augustus 2018: Klaar zijn Muze YuHan, Muze Janneke & Muze Miranda... In progress zijn Muze Jop ,
Muze Adri, muze Balthus, muze Manon &
Muze Ellen ...

Maar eerst zal ik maar eens vertellen ‘wat’ GESPREKSSTOF eigenlijk is ... want als je een project van 26 kunstwerken wilt maken waarvan de realisatie soms wel 1,5 jaar per kunstwerk is ... dan heb je natuurlijk wel wat uit te leggen. En dat doe ik dus ook. Pagina’s vol! Alleen heb ik ook ontdekt dat lang niet iedereen houdt van kilometers tekst over kunst. Dus, wil je ècht alles weten over ‘Anne van den Heuvel’ en mijn GESPREKSSTOF projecten ... kijk en lees dan gewoon verder en volg de (letterlijk) laaaaangdradige avonturen ... op Facebook en Instagram wordt u met enige regelmaat geïnjecteerd met het GESPREKSSTOF virus ...

‘GESPREKSSTOF: voor sommigen is het enthousiasme waarmee Anne van den Heuvel haar oneindige monnikenwerk voortzet zó aanstekelijk ... zij veroorzaakt een epidemie. Met liefde, doorzettingsvermogen en geduld.’

WAT IS GESPREKSSTOF
In 2001 studeerde Anne van den Heuvel cum laude af aan Academie St. Joost in Breda. Sindsdien werkt zij als zelfstandig kunstenares en daar heeft ze het maar wat druk mee. 'Ik maak graag kunstwerken waar mensen blij van worden' zegt Anne. En aan werk heeft zij geen gebrek, particulieren, bedrijven en overheden weten haar prima te vinden. Sinds zij in 2001 startte met haar kunstenaarspraktijk heeft ze geen moment zonder werk gezeten. Toch verhindert dat niet dat zij eind 2015 begon met de uitvoering van een lang gekoesterde wens. ‘GESPREKSSTOF’ werd geboren ... een project om 26 muzen te portretteren met 26 verschillende technieken uitgewerkt.

Actief als zij is op Social Media deed zij een oproep om zich te melden als muze. Ze kreeg meer dan honderden reacties, terwijl ze maximaal 26 muzen wou portretteren. 'Een muze is voor mij een inspiratiebron, een persoon die iets in mij raakt en die me verwondert, fascineert ... en eigenlijk fascineren mensen mij überhaupt ...’

De uitverkoren 26 muzen kwamen en komen per toerbeurt naar het atelier in Empel voor een intieme ontmoeting, een zogeheten 'GESPREKSSTOF-sessie' en werden uitgenodigd met Anne in gesprek te gaan over emoties, gevoelens en behoeften. Staand. Met fotograaf die het gehele gesprek vastlegde op camera.
Dit werden hele openhartige, soms ontroerende, altijd indrukwekkende gesprekken in het atelier. Mensen spreken met hun lichaam nog meer dan met hun woorden. ‘Als je je maar overgeeft aan het moment, dan gebeurt er wat er moet gebeuren. De lichaamstaal die in de intense gesprekken tot uiting kwam werd vastgelegd op foto. Dat gaf prachtige resultaten. Anne bleek een meesteres in het subtiel doorgronden van haar muze. Lennard fotografeerde alle muzen, en uit zo'n fotoshoot volgden circa 400 a 500 afbeeldingen per muze. 'De expressie die het meest passend was bij het moment en bij hoe ik de muze ervaren heb, heb ik sterk vergroot en is omgezet in een patroontekening'. De techniek waarmee we de specifieke muze uitwerken ontstaat gaandeweg.

Sinds eind 2015 wordt er gewerkt aan meerdere GESPREKSSTOF projecten. Met vrijwilligers en stagiaires. Dit loopt nog wel even door ... 26 werken ... misschien duurt dat wel 26 jaar!
De kunstwerken zullen tezijnertijd allemaal samen geëxposeerd worden. De eerste 3 werken zijn in mei 2018 reeds getoond in een internationale textielexpositie en zijn in 4 dagen tijd door minstens 2.000 bezoekers bewonderd en vol enthousiasme ontvangen!
Vooralsnog genieten we van het samen realiseren. 'Het is heel inspirerend om hier mee bezig te zijn, en om te ervaren wat er tijdens het werken weer ontstaat ... het ontstaan laten ontstaan is 1 van de meest dappere manieren van werken, vertrouwen op het proces, serependiteit, de kunst van het toeval.

KAN IK AAN GESPREKSSTOF DEELNEMEN?
Iedereen die kennis wil maken met het project is van harte welkom. Om te kijken, te luisteren of mee te doen. Wilt u komen kijken bel of app dan even naar Anne om te kijken of er plaats en tijd is ... GESPREKSSTOF wordt grotendeels gerealiseerd door enthousiaste mensen die het project een warm hart toedragen. Op donderdagen werken we met vrijwilligers en stagiaires aan GESPREKSSTOF in Galerie KLEURRAAK in Empel. Het gaat er allemaal heel ongedwongen aan toe. Gespreksstof genoeg. En natuurlijk is er altijd thee en koffie, en lunchen we samen. Mensen die eerst vreemden voor elkaar waren, worden bekenden. In die zin heeft GESPREKSSTOF ook een sociaal karakter.

Een reactie van 1 van de vrijwilligers: “Sinds het ontstaan van het project GESPREKSSTOF werk ik regelmatig mee aan dit fantastische initiatief. Opvallend hierbij is dat kunstenares Anne van den Heuvel de bindende kracht is die op deze manier mensen aan haar en aan elkaar verbind. Zij doet dit op duurzame wijze wat blijkt uit het gegeven dat zowel vrijwilligers als stagiaires steeds weer terugkomen en zich inzetten voor het project. De vrijwilligersgroep waar ik ook deel van uit maak komt wekelijks en soms nog vaker bijeen om te werken en elkaar te ontmoeten. Er zijn zelfs ook vriendschappen uit ontstaan. In de periode dat Anne’s Galerie KLEURRAAK en atelier in de binnenstad een tijdelijke plek had, had het een grote aantrekkingskracht op het winkelend publiek. Heel veel nieuwsgierige stadsbezoekers en toeristen worden als het ware naar binnen gezogen! Zij kunnen met eigen ogen zien hoe de kunstwerken tot stand komen met behulp van de assistent kunstenaars de zogenaamde artisans “

U bent van harte welkom om u aan te melden als u mee wilt komen werken op donderdag vanaf 10.00 tot 14.00 en natuurlijk om te komen kijken. Vind u het ook leuk om te sponsoren in financiële middelen, materialen, tijd en aandacht voor realisatie, inzet voor subsidie aanvraag, als business angel, of wat al niet meer ... ? Elke vorm van funding is meer dan welkom!

LIEFDE VOOR TEXTIEL
Textiel komt wereldwijd en in alle culturen voor, waar er ambachtelijk en technisch heel verschillend mee omgegaan wordt. GESPREKSSTOF zal Anne van den Heuvel voorlopig bezig houden. De omvang van de werken zijn in contrast met de minutieuze kruissteken, de oneindig veel en langdurig aanzetten van knopen, het maandenlange borduren, meten, tellen en de uiteenlopende technieken waarmee de afbeeldingen zijn opgebouwd. De monnik in Anne en de liefde voor haar werk is duidelijk voelbaar, zichtbaar en haar onuitputtelijke uithoudingsvermogen toont zich door in het extreme de grenzen van het geduld en daarmee het uitvoerbare te tarten, grotesk en handgemaakt in verschillende technieken. Met de ambachtelijke toepassingen en uitdieping van textieltechnieken breidt Anne van den Heuvel haar materiaalkeuze en techniekkeuze telkens uit. Laat u verrassen en bekijk de werken die tot stand komen ... steekje voor steekje, knoopje voor knoopje, reepje voor reepje ...

MUZE ADRI | realisatie in sashiko techniek
https://www.annevandenheuvel.nl/images/photos/256x156/AnnevandenHeuvel_Gespreksstof_MuzeAdri_03.jpg
Sashiko & Boro | under construction | made for Adri with love
Bij dit project zullen voortdurend nieuwe foto's bijgeplaatst worden, totdat het klaar is ... dus als u dit interessant vind, houd dan deze website of onze up to date bij houden hoe ver we zijn met het realisatie proces. Reeds voor de zomer van 2017 heeft Anne de eerste steekjes gezet nadat de patroontekening is uitgewerkt het basispatroon zorgvuldig is neergelegd en vast-geregen op een 1-zijdig Indigo-geverfde jeanskatoen. De stagiaires hebben het werk soms vervloekt omdat het hen soms uren duurde alvorens er 1 ‘vierkantje’ van enkel de onderlaag klaar was en dan waren hun handen helemaal blauw van het Indigo pigment. Vanaf september 2018 gaan we ook met de vrijwilligers werken aan muze Adri met de Sashiko-techniek; een eeuwenoude Japanse techniek om met stekenpatronen stof te decoreren ... Sashiko is een traditionele wijze om stof te versterken met stikselpatronen, met name met wit garen op Indigo stof. Het is een traditie die stamt uit de 17de eeuw en die verspreid over heel Japan voorkomt. Alhoewel we die lichte steekjes op donkerblauwe stof nu heel decoratief vinden, is de oorspronkelijke reden om dit te doen veel prozaïscher: puur ter versterking van de (handgeweven) stof, om slijtage te maskeren of om bij het watteren van de stof de diverse lagen goed aan elkaar te naaien. Eeuwen geleden weefden Japanse boeren hun stof met de hand van plantaardige vezels, zoals hennep. Deze stoffen waren niet erg sterk, terwijl de boerenkleding wel aan stevige slijtage onderhevig was. Ter versterking werd de stof met Indigo geverfd en van fijne stekenpatronen voorzien, om de stof goed bij elkaar te houden. Sashiko betekent ‘kleine steekjes’. Daarnaast werden meerdere lagen stof op elkaar met steekjes vastgemaakt en soms gewatteerd om de kleding warmer te maken. Alhoewel de techniek om stof te versterken met kleine steekjes in veel Aziatische culturen voorkomt, associëren we deze techniek toch vooral met Japan. Tegenwoordig ligt het accent vooral op het decoratieve element en wordt Sashiko ook veel toegepast op woningtextiel, zoals kussens en gordijnen. Ook zien we nu ook wel Sashiko op andere kleuren stof dan indigo toegepast worden. Er zijn meerdere soorten Sashiko Sashiko wordt in veel districten toegepast. Tegenwoordig onderscheiden we drie technieken die duidelijk van elkaar verschillen. Wij gebruiken de volgende twee èn Boro. Moyouzashi of eenvoudig Sashiko Dit is de bekendste techniek en vaak de techniek die we algemeen als Sashiko aanduiden. Afkomstig uit het noorden van Japan, bestaat deze techniek uit geborduurde rechte of gebogen rijen rijgsteken, waarbij de steken elkaar niet mogen kruisen. Deze techniek hebben we toegepast in de basislaag van de achtergrond van muze Adri. Hitomezashi Sashiko Bij deze techniek worden de stekenpatronen gemaakt op basis van een ruitpatroon. Daaruit volgt vanzelf dat er bij Hitomezashi Sashiko geen gebogen lijnen voorkomen. In tegenstelling tot bij Moyouzashi Sashiko mogen bij deze techniek de steken elkaar wel kruisen of elkaar raken. Deze techniek passen we vooral toe in het ruitpatroon van onze muze Adri. Terwijl Moyouzashi meer een indruk van rijen steken geeft, zie je bij Hitomezashi meer losse steekjes, waardoor dit ook wel één-steek-Sashiko genoemd wordt. De schoonheid van Sashiko zit in de eenvoud van de steken, een eenvoudige rijgsteek, meestal 2-4 steken per cm. Het aantal steken is afhankelijk van de stof die u gebruikt: grovere stof vraagt om grotere steken. Belangrijk is dat iedere steek een gelijke lengte heeft. Het is niet gebruikelijk bij Sashiko om een knoopje in het uiteinde te leggen; meestal begint men met een paar stiksteken en gaat er dan overheen met de rijgsteek. Een overgebleven uiteinde wordt zo kort mogelijk afgeknipt. Bent u aan het eind van de draad voor het eind van de stekenrij, dan maakt u met de volgende draad eerst een paar steekjes over het laatste stukje van de vorige draad. Materiaal In het algemeen gebruikt men voor Sashiko als ondergrond gelijkmatig, vast geweven katoenen stof. Het helpt wanneer de stof aftelbaar is, zodat u de steken mooi regelmatig over telkens hetzelfde aantal draden kunt maken. Traditioneel is de stof indigoblauw. Het is verstandig om de stof voor het borduren te wassen; het is zo jammer als het contrast tussen het witte borduursel en de blauwe ondergrond vervaagd is omdat de stof tijdens de eerste wasbeurt kleur afgaf. Hoe donkerder blauw de stof, hoe mooier de steken uitkomen. U kunt een enkele laag stof gebruiken, bijvoorbeeld wanneer u er daarna een kussen mee bekleedt, een dubbele laag of tussen de twee lagen een laag watten leggen, voor een gewatteerd jasje bijvoorbeeld. Was en strijk de stof voor gebruik. Strijk de stof aan de achterzijde, want indigostof kan soms gaan glanzen wanneer u op de goede kant strijktBoro; Het gerepareerde en geruite textiel van Japan wordt boro of rafelig genoemd, zowel in Japan als in het buitenland. Boro-textiel wordt meestal genaaid van negentiende en vroege twintigste-eeuwse lompen en stukken indigo geverfd katoen. De diversiteit van patches op een bepaald stuk is een echte encyclopedie van handgedreven katoenindigo uit het oude Japan. In de meeste gevallen wordt de mooie ordening van pleisters en versteksteken gedragen door noodzaak en toeval en niet gepland door de maker. Stel je voor dat borotextiel werd genaaid in de schaduw van boerderijen, vaak 's nachts bij het licht van één duistere tijd, op de schoot van boerenvrouwen. Dit onzelfzuchtige creatieve proces heeft met de hand gemaakte artikelen van soulvolle schoonheid opgeleverd, die elk een beroep doen op erkenning en bewondering als meer dan de utilitaire stof die ze bedoeld waren te zijn. Boro en Sashiko gebruiken we gemixed om het portret van muze Adri uit te werken. Wilt u een keer komen meehelpen of komen kijken? Op donderdagen werken we met vrijwilligers en stagiaires aan dit project. Als u van plan bent om te komen laat het dan even weten via een whatsappje aan 06 15 07 68 92 ... Tot ziens!
MUZE MIRANDA | realisatie in kruissteken | 3.30 x 0.90
https://www.annevandenheuvel.nl/images/photos/256x156/AnnevandenHeuvel_Gespreksstof_MuzeMiranda_01.jpg
Kruissteken op jute | finished | made with love
Muze Miranda is klaar! We hebben haar zelfs reeds geëxposeerd op een internationale textieltentoonstelling in Luxemburg! ... meer foto’s volgen. Wij werken op dit moment heel hard aan de website content ... dus als u dit interessant vind, houd dan deze website of onze fanpage in de gaten! Een enthousiaste vrijwilligster verteld: Ik behoor tot de generatie vrouwen die vroeger op de lagere school handwerkles kreeg. Volgens mij stond juffrouw Kessels voor de klas; een leuke juf. Van haar leerde ik kruissteekjes borduren op – ik geloof – een schortje. Meisjes waren per slot van rekening voorbestemd om huisvrouw te worden. Tja, tijden veranderen (gelukkig). Toen Anne dan ook op enig moment muze Miranda op tafel legde en vertelde dat zij in kruissteekjes uitgewerkt moest worden, dacht ik meteen “ja, dat is heel leuk”. En het werd en was ook heel leuk. Met erg veel plezier heb ik aan dit Gespreksstof-project meegewerkt. Ik hield me alleen bezig met de buitenrand, in allerlei blauwtinten. Laat je fantasie maar werken. Totdat Anne zei “Marlies, jij doet de haren”. Huh, ik doe de haren? Kan ik dat ... Natuurlijk kun je dat. En zowaar, het lukte. Met de highlights in kruissteekjes. - Marlies - Miranda kwam in 2015 op atelierbezoek voor de GESPREKSSTOF-sessie. Miranda en Anne hadden elkaar nog nooit ontmoet. Ze hadden gemeenschappelijke interesses en 'iets met kunst'. Meer hierover later. In 2016 ging Anne de (om en nabij) 500 foto's van Miranda bekijken en uiteindelijk kon er maar 1 beeld 'de muze' worden. En zo geschiede ... 2017 ging het gevoel van Anne uit naar een start van muze Miranda. Zoals ieder begin is dat dan even stoeien, vertrouwen vinden, zoeken, passen en meten en uiteindelijk paste de kruissteek-techniek het beste bij dit project. Anne zocht naar de juiste ondergrond en alles wat 'gaas-achtig' was was te strak, te keurig, te definitief en te rechtlijnig. En toen ... vond Anne de Sinterklaaszakken in de kast ... en haar zoon Indigo geloofde al een hele poos niet in de goed heilig man ... De zakken van de hele familie werden opgetrommeld en aldus ontstond de basis voor muze Miranda op een dubbele laag jute-zakken. Heerlijk geurend materiaal wat een stramien heeft maar ook onvoorspelbaar is in haar opbouw, soms recht, soms scheef, soms strak, soms losjes, soms bijna stuk ... en dat alles moest tot 1 keurig geheel gemaakt worden in de basis. Dit was voor een aantal van de vrijwilligers heel erg spannend want ... 'wat als het niet recht gaat' ... Maar dan bleek Anne overtuigend genoeg te zijn in haar idee 'het is textiel en wij zijn daar sturend in, het textiel volgt uiteindelijk onze wens en laat zich bedwingen waar nodig'. Anny bleek de leiding op zich te nemen voor wat betreft het aansturen van de (nieuwe) vrijwilligers en stagiaires en een streng absoluut oog te hebben voor 'als de kruisje de verkeerde kant op gingen'. Dan werd het gedane werk resoluut uitgehaald want het moest wel goed en gestructureerd. Het was mooi om te zien dat ieder zo zijn of haar specialiteit blijft ontwikkelen aan het werken aan de GESPREKSSTOF projecten. Anne's wens bij alle GESPREKSSTOF projecten is dat deze twee-zijdig zijn te bekijken. Tijdens het borduren is het dus ook belangrijk om je bewust te zijn van de achterkant van het borduursel. Hier hoefde het niet zo strak te zijn als aan de voorzijde maar alles behoort wel strak en vast te zitten. En ook hier was de regel: alles wat niet strak zit, wordt uitgehaald en opnieuw gedaan. Dat lijkt streng ... maar Anne is niet zo onaardig, ze weet gewoonweg precies wat ze wil en heeft een bepaald idee voor ogen hoe ze het graag ziet. Anny, Marlies, Alice, Maria, Laura, Tugce, Annelies, Lize, Lisa, Anne S., Sanne H., Noa, Wieneke en Ellen hebben zich allereerst maandenlang beziggehouden met alle 'blauwen'. De omgeving van muze Miranda werd blauw in alle tinten en met een overdaad aan turquoise-achtigen. Dat steekt heerlijk af tegen het jute. In deze omgeving kregen de borduursters de opdracht om binnen een bepaald soort vormgeving te borduren waardoor er een organisch grafische structuur ontstaat. De garens kwamen in beginsel uit Anne's voorraden en werden heel natuurlijk aangevuld door donaties van bezoekers, vrienden, kennissen, collega's, fans, de vrijwilligers zelf ... en zo ontstond een steeds breder scala aan kleuren en materialen die Anne streng selecteerde op 'dat wel en dat niet'. Door dit onorthodoxe gebruik van diverse materialen door elkaar en naast elkaar ontstaan een modern eclectische beeldtaal die precies past bij Anne's manier van werken: serendipity 'de kunst van het toeval'. Toen de blauwe omgeving een heel end was, kregen Anny, Alice, Maria, Annelies en Laura de opdracht om het jack van Miranda in te borduren in paarstinten. Pixelachtig en paars. Alle kleuren goed verdelen ... dat is nog gemakkelijker gezegd als gedaan ... en soms was afstand nemen en van plaats verwisselen dan ook de enige manier om het gehele jack in dezelfde tint en structuur te borduren. Sanne H. kreeg op een bepaald moment de taak om het gehele patroon van Miranda los te knippen en over te nemen op het jute. Eem fix klusje, zo bleek ... want daar was zijn zomaar niet klaar mee. De tekening moest er namelijk zeer duidelijk op staan zodat de borduursters zich niet zouden gaan vergissen. Soms gaf dat mooie taferelen van een zittende Sanne bovenop het werk, terwijl de anderen om haar heen verder borduurden. Nadat Anne haar atelier vanuit de Bossche binnenstad ging verhuizen naar haar tijdelijke atelier in Hintham waren we zover dat de 'het portret' van muze Miranda konden gaan invullen. Ook verwelkomden we weer nieuwe vrijwilligers Anneke en Auling en nieuwe stagiaires, Guillermo, Madelon en Fleur kwamen en werkten op donderdagen mee aan het project. De meesten van de borduursters en borduurder hadden het nog nooit gedaan! Het samenwerken en met elkaar afstemmen vraagt een vorm van aandacht en tolerantie waardoor iedereen het eigen werk kan doen ... Tijdens het realisatieproces van muze Miranda is ook de baby-shower van onze eerste stage-baby gevierd. Stagiaire Wieneke werd zwanger en met de steekjes groeide ook het kindje in haar buik. Met een lach en tranen, kadootjes, lieve wensen en heerlijk eten vierden we de baby-shower, met stage-oma's, echte oma, alle stagiaires, vrijwilligers, Indigo ... en in de zomer van 2018 is Mace geboren. In het voorjaar werd er wat extra tempo gezet achter muze Miranda want zij mocht mee naar een expositie ...
MUZE JOP | realisatie in modern patchwork
https://www.annevandenheuvel.nl/images/photos/256x156/AnnevandenHeuvel_Gesrpeksstof_MuzeJop_01.jpg
Patchwork | under construction | made for Jop with love
Bij dit project zullen voortdurend nieuwe foto's bijgeplaatst worden, totdat het klaar is ... dus als u dit interessant vind, houd dan deze website of onze die jaren geleden tegelijkertijd met Anne exposeerde bij The Art of Living Well ... Deze dag vormde de basis van hun kunstenaars-vriendschap. Collega's die elkaar altijd een hoop te vertellen hadden ... soms aan het werk waren in ieder hun eigen atelier met de telefoon open en dan uren konden praten tijdens het werken. Tussen het hakken en plakken, naaien en lijmen door leerden Jop en Anne elkaar kennen tot in diep detail. Hoogdravende illusies en dromen over het leven zelf, mijmeringen over het kunstenaarschap, over de wereld, over mensen, geschiedenis, materialen, collega's, beurzen, over mannen, over vrouwen, over liefde, reizen, over kijken en zien, over beleven ... en een hele hoop onzin, grappen, grollen en zelfs verhitte discussies voerden waar het vuur en de vlammen door de telefoon hen spoten, haha. Jop en Anne zochten elkaar ook weleens op, bezochten samen exposities of dronken samen een kop thee als ze bij elkaar in de buurt waren. Er was altijd wel wat te vertellen, te delen, te doen en te beleven. Soms schuurt en prikt het leven en deelden ze ook hun meest intieme pijnen, angsten, gevoelens of juist de euforie en ... ze maakten salto's met elkaar door elkaars leven langs de zijlijn te volgen. Een bijzondere vriendschap, gegroeid op het kunstenaarsbestaan. Soms werd hun vriendschap door de buitenwereld verward met een liefdesverbond maar niets van dat alles is waar. Het is en was meer een diepe vertrouwensband tussen twee collega's in dezelfde fase van hun bestaan ... de kunst-broer-zus relatie ... twee zielen uit eenzelfde stam ofzo ... Helaas heeft hun vriendschap te lijden gehad door een partner die niet kan geloven en accepteren dat een vriendschap tussen mannen en vrouwen kan bestaan. Maar diep van binnen kan niets een vriendschap in de weg staan ... en zullen hun wegen elkaar binnenkort wel weer kruisen. Als Jop een paard hakt uit hout klinkt het simpel uit zijn mond: 'Je moet gewoon alles wat niet het paard is weghakken' ... Yeah right Jop ... as simple as that! Ook Jop's werk en leven is opgebouwd uit stukken en stukjes, deeltjes en samen-geraapte ervaringen, materiaalcombinaties, geduld, verfijning ... Als je in Jop's atelier binnen stapt ruik je hout, proef je hout en zie je hout. Hij bouwt en haalt weg ... en je voelt de krullen op de vloer die hij als kleine jongen bij elkaar veegde voor zijn vader. Van niets naar alles ... dat is Jop. Uit het niets maakt hij alles. En zo maken wij Jop. Een man van hout. Geen Pinokio. Alhoewel hij wel een hoop kletst ... We bouwen hem op van bruine stoffen, die zorgvuldig maar losjes aan elkaar worden gestikt. We moeten oppassen dat het geheel 'niet van ellende uit elkaar valt'. Anders zitten we met de handen in het haar! En krijgen we koppijn! Net zoals Jop in dit kunstwerk ... letterlijk met de handen in het haar zit als zijn leven van losse eindjes aan elkaar hangt en het niet los te laten en niet vast te houden is ... In 2015 is Jop gefotografeerd door Lennard in het atelier in Empel tijdens de gespreksstof-sessie ... In 2016 hebben Dagmar en Vera Jop getekend en omgezet in patroon in Empel en Rosmalen ... In 2017 is er veel aan Jop gewerkt in het atelier in Denbosch. Allereerst zijn er talloze bruine stoffen verzameld, geknipt gescheurd, gespeld, gestikt ... weer geknipt, gespeld, gestikt. Dit was de voorbereiding om 'de omgeving' van Jop te maken. Veel stagiaires hebben leren naaien op het kunstwerk 'Jop'. De grafische studenten en interieur studenten zijn het vaak nog niet gewoon om op de naaimachine te werken. En voor de mode studenten zijn dergelijke projecten heel erg leerzaam omdat het patroontekenen en passen en meten hier veel aandacht vragen. Maandenlang is er non-stop gewerkt aan het realiseren van dit deel van het project door Anne, Marielle, Linde, Anne S., Sanne, Lindsay, Saskia, Lize, Fenna, Jim en Tugce en ratelden de machines gehele dagen achtereenvolgens. Vervolgens heeft Tugce de leiding genomen van dit project en heeft de patroontekening uitgewerkt, losgeknipt en heeft zorgvuldig het kleurbeeld en de vormgeving van de binnenkant met Anne bedacht en gerealiseerd. Om vervolgens te bedenken dat dit het niet echt is ... en hebben weer koers veranderd en de techniek van de omgeving doorgezet in het gehele portret. Toen ... volgden weer maanden van sorteren, knippen, scheuren, spelden naaien ... door Tugce, Anny, Laura, Noa, Lisa, Sanne H. en Wieneke. Toen Tugce weer naar school ging om af te studeren werd Noa 'master of Jop' en later in Hintham is Jop bijna helemaal afgemaakt door Noa, Anny en Anne ... tot hij weer verhuisde naar Empel en bij de naaimachine ligt te wachten tot hij weer verder in elkaar genaaid wordt. Jop heeft alle atelierlocaties van Anne van binnen en van buiten gezien haha ... en het vraagt nu nog om de finishing touch die alleen Anne kan realiseren. (Die in dit geval nog een flink aantal uren / weken werk betekenen zal) ... Wilt u een keer komen meehelpen of komen kijken? Op donderdagen werken we met vrijwilligers en stagiaires aan dit project. Als u van plan bent om te komen laat het dan even weten via een whatsappje aan 06 15 07 68 92 ... Tot ziens!
MUZE JANNEKE | realisatie in knopen
https://www.annevandenheuvel.nl/images/photos/256x156/AnnevandenHeuvel_Gespresstof_MuzeJanneke_03.jpg
Knoopje voor knoopje op jeans | ... made with love!
In dit album ziet u het knopen kunstwerk GESPREKSSTOF | Muze Janneke ontstaan. Van onder naar boven nemen wij u mee in het project van begin tot einde. Ondertussen hebben al duizenden bezoekers op textielkunst exposities het kunstwerk bewonderd. Zoals u ziet! Op onze fanpage kunt u de gehele serie foto's reeds zien, wij werken op dit moment hard aan de content van deze website dus we zullen snel up to date zijn! Blijf dus regelmatig kijken ... GESPREKSSTOF projecten worden door Anne van den Heuvel uitgevoerd in het atelier, samen met vrijwilligers en stagiaires. Helemaal onderaan vind u ook een leuk ervaringsverhaal van 1 van onze vrijwilligers. Janneke van Jip zit na 2 jaar non-stop knopen sorteren en aanzetten ... nu ècht in de knoop ... met speciale dank aan alle helpende handen en enthousiasme van Anny, Marlies, Alice, Laura , Ellen, Ellen, Albert, Lennard, Dagmar, Vera, Linde, Mariella, Anne, Sanne, Sjoerd, Lindsay, Lidwien, Adinda, AnneMiek, Sterre, Madelief, Emiel, Janneke zelf, Sabrina, Caroline, Indigo, Joyce en aan mezelf ... en iedereen die ik misschien vergeten ben ... Anne: 'Het is heel inspirerend om hier mee bezig te zijn, en het is voor mij ook ontspannend omdat er geen druk op zit, geen planning. Heerlijk om mee bezig te zijn naast alle strakke planningen met lopende opdrachten voor opdrachtgevers.' Het gaat er allemaal heel ongedwongen aan toe. Gespreksstof genoeg. En natuurlijk is er altijd thee en koffie, en lunchen we samen. Mensen die eerst vreemden voor elkaar waren, worden bekenden. In die zin heeft GESPREKSSTOF ook een sociaal karakter. Tussen eind 2015 tot en met eind 2017 werd aan de realisatie dit kunstwerk gewerkt. Vooral op donderdagen. Knoopje voor knoopje. Met de hand werden alle knoopjes er 1 voor 1 aan genaaid. De knopen kwamen van heide en verre, in zakjes en bakjes en tasjes, emmertjes en potjes. Van oma, of moeder of oudtante of vader die ooit kleermaker was. En nog steeds komen mensen knopen doneren in het atelier. Geweldig! Onze vrijwilligster Marlies verteld:'Muze Janneke; mijn eerste... Het zal voorjaar/zomer geweest zijn toen ik de oproep op de Facebookpagina van Anne las: vrijwilligers gezocht voor Gespreksstof. Het atelier was voor mij bijna om de hoek dus: op de fiets naar Kleurraak (toen nog in de Dorpsstraat gevestigd). Wat ik daar aantrof ….. kunstwerken, kunstwerken, heel erg mooie kunstwerken. Aan de muren, op de grond, lapjes, garens en vooral knopen en knoopjes. Heel veel knopen en knoopjes in glazen potjes, keurig op grootte en kleur gesorteerd. Tafels aan elkaar geschoven, daarop lag muze Janneke, er omheen naaiden nijvere handjes knopen aan. Ik was behoorlijk onder de indruk kan ik wel zeggen. Wat nou Gespreksstof, ik werd er stil van. Volgens mij kwam ik die eerste keer niet verder dan 12 knoopjes; kijk aan zo’n vrijwilliger heb je dus niets. Maar wat was het er bijzonder, gezellig, warme sfeer, zelfs toen we in de winter ingebouwd zaten tussen elektrische kacheltjes. Nee, geen cv dus. Het deed een beetje denken aan films over het leven van kunstenaars op een koud kamertje in Parijs, om maar eens iets te noemen. Ik ben na die eerste keer niet meer weg gegaan. Het knoopjes naaien ging steeds soepeler en gevarieerder, speelser, Het project is prachtig, het eindresultaat onbeschrijflijk bijzonder. Met heel erg veel vrijwilligers en stagiaires is hieraan gewerkt en het eindresultaat is onbetaalbaar. Net als de vriendschappen die hier zijn ontstaan . Het formaat van muze Janneke is 2.20 hoog x 1.60 en heeft een waarde van 95.000,- euro. Dit kunstwerk komt (voorlopig) niet in de verkoop. Wilt u graag een kunstwerk door Anne van den Heuvel laten realiseren in knopen dan kan dat (als u veel geduld heeft) u kunt zelfs een eigen GESPREKSSTOF-sessie boeken om tot een unieke pose te komen. Meer informatie hierover vind u binnenkort hier. Bent u benieuwd naar meer werk van Anne van den Heuvel? Bezoek dan ook de website www.annevandenheuvel.nl
MUZE YUHAN | realisatie in wolvilt technieken
https://www.annevandenheuvel.nl/images/photos/256x156/GESPREKSSTOF_YuHan_wool_105.jpg
... omdat alleen naast wit alle kleuren in hun ware identiteit kunnen bestaan
Graag tonen we hoe we in een aantal maanden tijd dit project GESPREKSSTOF | Muze Yu-Han hebben weten te realiseren. Muze Yu-Han is klaar! We hebben haar zelfs maandenlang geexposeerd in eigen galerie en ze is reeds geëxposeerd geweest op een internationale textieltentoonstelling in Luxemburg! In dit project zullen voortdurend nieuwe foto's bijgeplaatst worden van de realisatie processen en de exposities ... we proberen de laatste foto's steeds bovenaan te tonen ... dus als u dit interessant vind, houd dan deze website in de gaten! Om helemaal up to date te blijven geeft onze fanpage het beste nieuws ! Yu Han is 1 van de 26 muzen van kunstenares Anne van den Heuvel. We vertellen onderaan het artikel ook wat het project GESPREKSSTOF en hoe u hier desgewenst aan kunt bijdragen om het realisatieproces tot stand te laten komen. Een muze is een inspiratiebron voor kunstenaars. Vaak worden de negen Griekse godinnen die mensen inspireren tot de beoefening van kunst en wetenschap als muzen gezien. Ook beroemdheden worden vaak aangeroepen om inspiratie te vergaren alvorens aan een kunstwerk te starten. Tegenwoordig wordt het begrip muze meestal gebruikt in de vorm van inspiratiebron. Vaak een vrouw die de scheppingsdrang van de kunstenaar aanwakkert. Als men iemand tot muze 'bombardeert' wordt vaak de interpretatie van die persoon belangrijker dan de persoon zelf. Fascinerend. Anne van den Heuvel is gefascineerd door ieder mens. Haar muzen zijn de bijzondere jij en ik, mensen met gevoelens, emoties, behoeften, angsten, eigenaardigheden. Eind 2015: Muze YuHan was op een snuffelstage dag in het atelier van Anne van den Heuvel en assisteerde bij de eerste GESPREKSSTOF-sessies. Waar muzen tot tranen toe geroerd werden, in uitbundig lachen uitbarsten, de diepten van hun grootste angsten onder ogen zagen, mooie verloren herinneringen terug haalden ... en alles daar tussenin ... Hier raakte YuHan geïnteresseerd en toen Anne haar vroeg of ze een GESPREKSSTOF-sessie-fotoshoot zei ze zonder lang twijfelen 'JA'. Dapper, onze jongste muze. De vragen die Anne in een 2-uur durend interview stelt zijn namelijk niet over koetjes en kalfjes, maar over echte dingen zoals gevoelens, emoties, behoeften, angsten, dromen ... direct en compromisloos, en dat met een camera op je gericht ... best spannend! Begin 2016 zijn we begonnen met het verzamelen, knippen en sorteren van allerlei 'witten'. Wit. Terug naar de essentie. Dat was wat Anne aan YuHan kadoo zou doen. Een stevige basis. Een zuiver witte basis. In al haar tinten. Wit, want alleen naast wit kunnen alle kleuren in hun ware identiteit bestaan, volgens Ludwig Wittgenstein. Zijde, Linnen, Katoen, vooral heel veel wol. Want uiteindelijk zou het kunstwerk gerealiseerd gaan worden in voornamelijk wol. Wol gecombineerd met zijde, katoen, linnen en hier en daar en vleugje van wat anders. Alle stoffen werden tot repen verknipt en ook verzamelden we losse wol en pure lontzijde. Alles werd klaar gezet om meters weefsel mee in elkaar te verbinden. Wat we zouden gaan vervilten volgens traditionele Ottomaanse wijze. Het moest met elkaar verweven worden, en stevig ook, een stevige basis voor YuHan. We hebben weeframen gemaakt en zijn op 20 weeframen tegelijk gaan werken. Zo hebben we week in week uit met een team van vrijwilligers en stagiaires gewerkt aan de basis voor dit GESPREKSSTOF project. In het atelier in Empel werd geïnterviewd, gefotografeerd, getekend. In het atelier in Rosmalen werd geweven, vervilt en veel gelachen. GESPREKSSTOF werd geboren tijdens dit eerste project. Het eerste GESPREKSSTOF project van de 26 die nog zullen volgen. Tijdens het realisatie proces werden mooie gesprekken gevoerd, zelfs hechte vriendschappen werden gesmeed. Liefdeservaringen en rouwprocessen werden gedeeld. Een einde en een nieuw begin, net als iedere draad die verweven werd. Stilte. Lachsalvo's. Heerlijke lunches. Inspiratie. In het atelier in DenBosch werd het kunstwerk compleet gemaakt. In de lente van 2017 was dit project klaar en het hangt nu tentoongesteld in Galerie KLEURRAAK in de binnenstad van 's-Hertogenbosch. Het is een kunstwerk wat los in de ruimte hangt, 'dubbelzijdig' als roomdivider, met 2 prachtige zijden. Muze YuHan, een inspirerende creatieve jongedame met een Chinese achtergrond, opgegroeid bij Nederlandse ouders, kreeg van Anne een stevige sterke achtergrond waar maanden aan gewerkt is met tal van sterke vrouwenhanden, armen, voeten en benen ... Hoe het allemaal begon kunt u zien in deze foto's. Weven, verbinden, weven, verweven, knopen, weven, monteren, wollen achtergrond erop monteren, vervilten op Ottomaanse wijze, met naaldvilten de tekening erop maken ... het hele traject heeft 15 maanden geduurd en groeide met de week. Ondertussen heeft het kunstwerk reeds maandenlang tentoongesteld gehangen in onze eigen galerie en heeft in 2018 op een internationale textielexpositie gepronkt! Tijdens dit traject werd en ook aan diverse andere GESPREKSSTOF projecten gewerkt en uiteraard werkte Anne van den Heuvel door aan haar textielkunstwerken die zij realiseert voor opdrachtgevers in binnen- en buitenland. Onze speciale dank gaat uit naar de vrijwilligers en stagiaires Lennard, Vera & Dagmar, vrijwilligers Anny, Ellen, Lidwien, Adinda, Ellen, Gertruud, Annemiek, Sabrina, Miranda, Manon, stagiaires Mariella, Linde, Anne, Sanne, Tugce die dit kunstwerk mee hebben gerealiseerd. WAT IS GESPREKSSTOF? In 2001 studeerde Anne van den Heuvel - Galerie Kleurraak cum laude af aan Academie St. Joost in Breda. Sindsdien werkt zij als zelfstandig kunstenares en daar heeft ze het maar wat druk mee. Naast haar woon/werk atelier in Empel is zij de trotse eigenaresse van Galerie KLEURRAAK in de binnenstad van het gezellige '-Hertogenbosch. Hier toont zij haar kunstwerken en collecties. 'Ik maak graag kunstwerken waar mensen blij van worden' zegt Anne. En aan werk heeft zij geen gebrek, particulieren, bedrijven en overheden weten haar prima te vinden. Sinds zij in 2001 startte met haar kunstenaarspraktijk heeft ze geen moment zonder werk gezeten. Toch verhindert dat niet dat zij eind 2015 begon met de uitvoering van een lang gekoesterde wens. Actief als zij is op Social Media deed zij een oproep om zich te melden als muze. Ze kreeg meer dan honderden reacties, terwijl ze maximaal 30 muzen wou portretteren. Naast de muzen die zich aanmeldden vroeg Anne ook een aantal personen om muze voor haar te zijn. 'Een muze is voor mij een inspiratiebron, een persoon die iets in mij raakt en die me verwonderd, fascineert ... en eigenlijk fascineren mensen mij überhaupt ... dus het maken van keuzes was best moeilijk' De uitverkoren 26 muzen kwamen per toerbeurt naar het atelier in Empel voor een 'GESPREKSSTOF-sessie'. De muze werd uitgenodigd met Anne in gesprek te gaan over emoties, gevoelens en behoeften. Dit werden hele openhartige gesprekken, staand in het atelier. Mensen spreken met hun lichaam soms nog meer dan met hun woorden. De lichaamstaal die in de intense gesprekken tot uiting kwam werd vastgelegd op foto. Dat gaf prachtige resultaten. Anne bleek een meesteres in het subtiel doorgronden van haar muze. Stagiair Lennard-Friedrich Blokker von Beaverhausen bleek de ultieme fotograaf, semi-aanwezig alsof er nooit een camera bij was en haarscherp in zijn beelden. Lennard fotografeerde alle muzen, en uit zo'n fotoshoot volgden circa 400 a 500 afbeeldingen per muze. 'De expressie die het meest aansprak en het meest passend was bij het moment en bij hoe ik de muze ervaren heb, heb ik sterk vergroot en is omgezet in een patroontekening'. Stagiaire Dagmar Eijlers studeerde Illustreren en zij bleek met haar voorliefde voor tekenen deze taak prima te kunnen uitvoeren. Zelfs na haar stage bij Anne van den Heuvel werkt zij nog steeds aan het uitwerken van alle tekeningen van de muzen. Zodat de tekeningen allemaal exact dezelfde handtekening krijgen. Soms werkt ze wel 4 a 5 dagen aan het uitwerken van 1 tekening, totdat het voor Anne helemaal klopt, ook qua gevoel. Op dit moment wordt er gewerkt aan meerdere GESPREKSSTOF projecten. Dit loopt nog wel even door ... de kunstwerken zullen te zijner tijd geëxposeerd worden, maar hoe en wat ... dat is nog niet belangrijk. Vooralsnog genieten we van het samen realiseren. 'Het is heel inspirerend om hier mee bezig te zijn, en het is voor mij ook ontspannend omdat er geen druk op zit, geen planning. Heerlijk om mee bezig te zijn naast alle strakke planningen met lopende opdrachten voor opdrachtgevers. KAN IK AAN GESPREKSSTOF DEELNEMEN? Iedereen die kennis wil maken met het project is van harte welkom. Om te kijken, te luisteren of mee te doen. GESPREKSSTOF wordt grotendeels gerealiseerd door enthousiaste mensen die het project een warm hart toedragen. Op donderdagen werken we met vrijwilligers aan GESPREKSSTOF in Galerie KLEURRAAK aan het Burgemeester Loeffplein 65-66 in 's-Hertogenbosch. Het gaat er allemaal heel ongedwongen aan toe. Gespreksstof genoeg. En natuurlijk is er altijd thee en koffie, en lunchen we samen. Mensen die eerst vreemden voor elkaar waren, worden bekenden. In die zin heeft GESPREKSSTOF ook een sociaal karakter. U bent van harte welkom om mee te komen werken elke donderdag vanaf 10.00 tot 14.30 en natuurlijk om te komen kijken. Vind u het ook leuk om te sponsoren in financiële middelen, materialen, tijd en aandacht voor realisatie, inzet voor subsidie aanvraag, als business angel, of wat al niet meer ... ? Elke vorm van funding is meer dan welkom! Na een aantal maanden, toen alle witte repen in elkaar verweven waren en met de hand gemonteerd op een wollen backing, was het project 2 bij 3 meter groot. Het was stevig maar nog los. Dit geheel werd aan elkaar vervilt door het op een traditionele Ottomaanse wijze, met een soort 'dansje' met de voeten te rollen, deze methode is belangrijk en heeft Anne ooit geleerd van viltmeester Mehmet Girgic. Het vervilten van wol gebeurd door wrijving, met behulp van vocht en olijfzeep. Uiteindelijk ontstaat een constructief geheel. Na zeker 2 dagen voetenwerk hadden Anne en de stagiaires spierpijn. De vrijwilligers waagden zich er niet aan. Te zwaar. Maar jonge spierkracht is oneindig ... en zo het doorzettingsvermogen van Anne en haar meiden. Een krachtig en prachtig doek ontstond. Door het vervilten krimpen de vezels in elkaar. Het uiteindelijke formaat van het kunstwerk is circa 1.50 bij zeker 2 meter geworden. Nu werd het tijd om de patroontekening van YuHan uit te werken. Anne en haar stagiaires Linde, Marielle, Sanne, Anne, Lindsay en Tugce prikten een wollen draad in en op het weefsel en langzaamaan ontstond YuHan subtiel in ton-sur-ton. Een monnikenwerk? Ja. Op dit moment wordt in het atelier gewerkt aan 5 GESPREKSSTOF-projecten die je allemaal kunt betitelen als monnikenwerk. Op donderdagen wordt er met een groep vrijwilligers gewerkt aan deze projecten, en op andere dagen kan het zomaar zijn dat u 1 of meerdere van de stagiaires aan het werken is aan de kunstwerken, steekje voor steekje, knoopje voor knoopje, reepje voor reepje, met aandacht, focus en liefde. De liefde waarmee de werken tot stand komen is duidelijk voelbaar. LIEFDE VOOR TEXTIEL 'Voordat ik de studie Monumentale kunst deed volgde Anne diverse mode opleidingen op op MBO en KunstAcademie. De voorliefde voor textiel was er al, met een moeder die van origine coupeuse was en een vader die woningstoffeerder was, lijkt het een DNA structuur te zijn. De voorliefde voor textiel is altijd gebleven. Textiel komt wereldwijd en in alle culturen voor, waar er ambachtelijk en technisch heel verschillend mee omgegaan wordt. Wie zin heeft om mee te werken aan GESPREKSSTOF is op donderdagen vanaf 10.00 van harte welkom in Empel. Stuur even een whatsappje om te melden als u wilt komen naar 06 15 07 68 92. Het is inspirerend en ontspannend om mee bezig te zijn. Het project loopt nog wel een poosje door. Er zijn 26 kunstwerken te gaan. Het is voor Anne zelf ook ontspannend omdat er totaal gene druk op ligt. De kunstwerken zijn voor niemand, er is geen deadline, het is 100% vrij en autonoom werk. GESPREKSSTOF zal Anne van den Heuvel voorlopig bezig houden. De kunstwerken worden uiteindelijk natuurlijk geëxposeerd. Maar hoe en waar en wat ... Anne lacht: 'eerst maar eens genieten van dit proces en het ontstaan laten ontstaan, met serependiteit ontstaan de mooiste toevalligheden'. Vertrouw het proces. U bent van harte welkom in Galerie en atelier KLEURRAAK. Je treedt binnen in een kleurrijke, inspirerende omgeving, boordevol kunst en materialen. Weefsels, garens, vilt in alle mogelijke kleuren en technieken. Stalen, tapijten, reliefs, mozaieken. Er is genoeg te zien en te ontdekken. En als u dan toch komt ... neem dan uw oude knopen, garens en jeans mee ... om te doneren voor de lopende GESPREKSSTOF projecten. We kijken naar u uit! Met enthousiaste groet, Team Anne van den Heuvel